Waar liggen de kansen in het bedrijfsleven?
“Veel bedrijven focussen voornamelijk op CO2-uitstoot. En dan vaak ook nog alleen binnen de organisatie of de landsgrenzen. En daarmee bouwen ze een enorme blinde vlek in. We laten zo 80% van onze impact buiten beschouwing. De productie van de elektrische auto is hier een mooi voorbeeld van. Een elektrische auto stoot minder CO2 uit, maar is in productie zeer vervuilend. De productie van een auto kost net zoveel energie als vijf jaar in een benzineauto rijden, en de mijnbouw voor de accu van een elektrische auto is heel vervuilend. Het is zaak om naar alle impact te kijken, dus ook naar ontbossing, de druk op grondstoffen, vervuiling van de grond, enzovoort. Ook hier is kennis en inzicht key. Kijken naar de hele keten, branche overschrijdende samenwerkingen aangaan en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Ik geloof dat we daarmee aantrekkelijke alternatieven kunnen ontwikkelen en zelfs geld kunnen gaan verdienen aan het schoonmaken van de aarde.”
Op welke vlakken kan een woningcorporatie verduurzamen?
“Als je kijkt naar de impact top-10 voor consumenten dan zie je dat wonen veel invloed heeft. Dat begint bij de bouw. Er komt veel fijnstof vrij, bouwmaterialen zijn vaak vervuilend en er is veel afval. Daarnaast is het energieverbruik van het wonen zelf belangrijk, maar ook de levensstijl van de huurders. Ik vind het heel interessant om te kijken of we huurders kunnen stimuleren bewuster te leven. Een derde aspect is de interne bedrijfsvoering. Denk aan de spullen die er nodig zijn om een woningcorporatie te runnen. Telefoons, computers, de kantine, de inkoop van kantoorartikelen en het wagenpark.”
Je bent samen met Wooninc. de ‘stip op de horizon’ aan het definiëren. Een duurzaamheidsdoel, zogezegd. Hoe pak je dat aan?
“Iedere oplossing begint bij het stellen van de juiste vragen. We steken hoog in en maken de zaken daarna concreet. We gaan eerst inventariseren waar de impact precies ligt en hoe alles zich tot elkaar verhoudt. Daarna kijken we naar haalbare doelen en manieren om daar te komen. Denk bijvoorbeeld aan een aangepast inkoopbeleid, samenwerkingen aangaan, duurzamer bouwen, het aantrekkelijk maken voor huurders om hun impact te verlagen en de impact van de corporatie compenseren door te investeren in het behoud van de natuur. Er is zo veel mogelijk, maar wat precies haalbaar is voor Wooninc., dat zijn we nu aan het onderzoeken. We zijn net gestart, maar ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten en mogelijke oplossingen!”
De verborgen impact
Ook geïnteresseerd? Lees het boek van Babette.
Over onze impact op de planeet en hoe we dat kunnen veranderen, heeft Babette Porcelijn een boek geschreven: ‘De verborgen impact’. Verhelderend en met veel infographics maakt ze inzichtelijk wat we vaak niet doorhebben, maar vooral ook hoe je echt een verschil kunt maken. Kijk op www.deverborgenimpact.nl. Ook heeft Babette een tool waarmee je je persoonlijke impact kunt berekenen.